Sandøya vel leier et parkeringsområde under Breviksbrua av Porsgrunn kommune. Det er 40 plasser, og disse er reservert fastboende på Sandøya.

Parkeringsoblater selges kun til fastboende. Man må være også være medlem av Sandøya Vel for å kjøpe oblat.
Kjøp av oblat skjer samtidig som årskontingenten betales. Det er årsmøtet som bestemmer pris, og kan derfor først kjøpes etter årsmøtet, og fram til det kalles inn til årsmøte året etter.
Ønsker du å kjøpe oblat finner du innbetalingsinformasjon her eller ta kontakt med kasserer. Når innbetaling er registret, vil kasserer gi beskjed når oblat er ferdig. Innbetalingen må merkes bilens/bilenes registreringsnummer.
I 2026 koster det kr 1350,- for en oblat. På en oblat kan det være 2 bilnummer hvis husstanden har familiemedlemskap og 2 biler. En husstand kan kjøpe maks 2 oblater, og bilnr som registerets på oblaten må eies av en fastboende som er medlem i Sandøya vel. Det selges normalt flere oblater enn det er parkeringsplasser, hvilket betyr at man kjøper en mulighet til å få parkert nær ferja, en er ikke sikker på å få plass.
All parkering skjer på eget ansvar, særlig i forhold til nedfall fra brua.
Velet har per 2026 ikke økonomi til brøyteavtale, så området vil ikke brøytes om vinteren. Kommunen påtar seg ansvar for eventuelle borttauinger av ulovlig hensatte kjøretøy.
